Розвиток пізнання | Психосоціальннй розвиток | Фізичні характеристики |
1. Обдаровані діти дуже активні, завжди чимось зайняті. Вони прагнуть більше за інших працювати на уроці або знаходять собі заняття самостійно. 2. Наполегливо досягають мети, яку ставлять перед собою. Можуть нервувати вчителя, оскільки постійно вимагають додаткової інформації, хочуть знати дедалі більше й готові поділитися цією інформацією. Більшість обдарованих дітей дуже допитливі. Навчання їм подобається. Вони набувають знань, не сприймаючи навчальні заняття як насилля. 3. Уміють і люблять працювати самостійно, зокрема з літературою. При цьому їх вирізняє здатність класифікувати інформацію та досвід. 4. Уміють критично розглядати дійсність довкола. Уже в ранньому віці вони зазвичай здатні відстежу- вати причиново-наслідкові зв'язки і робити відповідні висновки. 5. Зазвичай ають хорошу пам’ять, яка базується на ранньому мовленні та абстрактному мисленні. Для них характерно великий словниковий запас та тривала концентрація довільної уваги. | 1. Дуже розвинуте почуття справедливості, що проявляється надто рано, власна система цінностей, високі вимоги до себе та оточення. 2. Сприйнятливість до невербальних проявів почуттів інших (наприклад, мовчазного напруження). Пошук причин, пояснень поведінки інших людей. 3. Добре розвинуте почуття гумору. 4. Підвищене почуття відповідальності, ретельне виконання взятих на себе зобов'язань | 1. Обдарованих дітей, як і талановитих дорослих, частіше виокремлює високий енергетичний рівень, причому сплять вони менше за звичайний час. 2. Моторна координація та володіння руками в обдарованих дітей часто(особливо в молодшому віці) відстають від пізнавальних здібностей. їм необхідна практика, оскільки розбіжність в інтелектуальному та фізичному розвитку таких дітей може бентежити їх та сприяти розвитку несамостійності. 3. Зір обдарованих дітей (у віці до 8 років) часто нестабільний, їм важко змінювати фокус із близької відстані на дальню |
Раннє дитинство (1—3 роки) | Молодший дошкільний період (4—5 років) | Старший дошкільний період (б—7 років) |
Невгамовна цікавість, нескінченні запитання, вміння стежити за декількома подіями одразу, великий словниковий запас, розвинута мова. Підвищена концентрація уваги на чомусь одному, завзятість у досягненні результату в сфері, якою цікавиться, здібності до малювання, музики, лічби; нетерплячість і поривчастість; винахідливість і багата фантазія | Чудова пам'ять, яскрава уява, нечіткість у розмежуванні реальності й фантазії, перебільшені страхи, егоцентризм, тонка моторна координація. Надають перевагу товариству старших дітей та дорослих. Доброта, відкритість, величезна допитливість, схильність до активного дослідження навколишнього світу, гостре реагування на несправедливість | Успіх у багатьох починаннях, високі результати, потреба в колекціонуванні, класифікації. Із задоволенням сприймають складні й довгострокові завдання. Розвинута оперативна пам'ять, виражена спрямованість на творче виконання завдань |
Критерії | Показники | Методики |
Розвиток соціальних взаємин | Взаємодія з однолітками | Секрет |
Взаємодія з дорослими | Методика Рене Жиля | |
Розвиток соціальної поведінки | Знання та уявлення дитини про норми взаємодії в соціумі | Закінчи історію |
Здатність до адекватної поведінки | Зробимо разом | |
Розвиток ставленнядо самого себе | Адекватна самооцінка | Драбинка |
Відповідність рівня домагань реальним можливостям дитини | Тест на визначення рівня домагань | |
Розвиток ставлення до навчальної діяльності | Позитивне ставлення до школи. Орієнтація на зміст навчальної діяльності | Бесіда про школу» Тетяни Нежнової |